23.9.2014
Lokasuojien irrotus on minulle uusi "aluevaltaus" mersuharrastuksessa. Kaverin yllytyksestä innoistuin ajatuksesta ryhtyä purkamaan autoahieman enemmän. Aiemmin olin tutkinut etulokasuojien kiinnityspisteet ja suihkutellut crc- jokaiseen löytämääni kohtaan. Aloittelin vasemman etulokasuojan pulttien avauksella moottoritilasta. Yllätyksekseni ne avautuivat kukin melko helposti eikä yhtään katkennut. Syynä ehkä oli, että lokasuojan sisäpuolella oli vastapalana "klipsumallinen" kiinnitys. Perinteisellä mutterikiinnityksellä olisi varmaan pultit olleet kovemmassa kiinni. Jatkoin sitten hommaa etuoven puolelta, jossa oli taasen muttereita avattavana. Hieman ahtaassa paikassa joutui muttereita availemaan, mutta yksi kerrallaan ne kuitenkin irtosivat. Seuraavaksi sitten lampun johtoja irroittelemaan. Lampun maadoitusjohto ei suostunut avautumaan suosioilla, joten rälläkkää taasen tarvittiin. Lokasuojan sisäpuolella oli riittävästi tilaa pultin katkaisulle. Lokasuojan irrotuksessa varauduin pahempaan, mutta ihan käsivoimilla lokasuoja irtosi paikoiltaan. Lokasuoja näytti päällisin puolin ehjältä. Auton rungon puolella oli havaittavissa menneiden aikojen peltitöitä ja jonkiverran pintaruostetta. Muuten rungon puoleinen pelti näytti ehjältä ja kuullosti siltä koputtelun aikana.
Oikeanpuoleinen lokasuoja irtosi melkein samalla tavalla, paitsi etuoven puolella alimmaisen mutterin kanssa piti työskennellä pitkään. Lopulta sekin irtosi ja sain kammettua lokasuojan irti rungosta. Lokasuojan ja rungonosan kunto näytti samanlaiselta kuin toisella puolella. Putsaushommia riittää jatkossa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti