2014-08-21

Purku jatkuu

20.8.2014
Joo innostuin heti seuraavana iltana purkamaan lisää meseä. Takaa irrottelin takavalot ja roiskeläpät. Tosin oikean takavalon kiinnitysmutteri jumitti, joudun sen ehkä myöhemmin katkaisemaan lokasuojan sisäpuolelta. Mesen etuosasta irtosi helposti konepellin maski (Grilli), etuvalot sekä puskuri. Myös puskurin osien erottelu kahteen osaan onnistui, kun mutterit avautuivat hyvin. Etuvilkuista oikeanpuoleinen hieman pisti vastaan, kun mutteri taasen jumitti. Täytyy ensi kerralla ottaa eturengas pois tieltä ja katkaista pultti jos ei muuten aukea. Vasemmalla puolella joudun myös myöhemmin irroittamaan eturenkaan, että saan antennin liitokset jotenkin avattua. Tarkkaan koitin ottaa kuvia sähköliitoksista ja piirrellä vielä paperillekkin, kun ei tiedä koska osia saa takaisin paikoilleen laittaa. Pienet osat laitoin lokerikkoon ja keskikokoiset osat pakkasin johonkin rasiaan. Muuten sitten osat varastohyllylle, josta ne sitten toivottavasti tulevaisuudessa löytynevät?

Mesen etuosaa aloiteltu purkamaan


Viikonloppuna 22-24.8.2014 jatkoin hieman muihen mökkihommien lomassa mesen purkua. Tällä kertaa kohteena oli ovien sisäosat. Kustakin ovesta ensin ikkunan sisäkehys (pakeliitti???) irti. Sitten oven sisäkahva ja oven avausvivun kehykset. Ikkunaveivin irrotus sujuu jo rutiinilla, kun edellisessä projketissa sitä sai harjoitella riittävästi. Siellä on pienenpieni tappi piilossa veivin sisällä, sen kun löytää ja irrottaa, lähtee veivi helposti irti. Lopuksi sitten pahvin irroittelu varovasti ovesta. Muutama kiinnitysnasta??? repesi irti pahvista. Ovien kunto sisältäpäin näytti olevan melko hyvä, joku on niitä ilmeisesti joskus korjaillut. Lopuksi ovesta pystyi irrottamaan ulkopuolen kahvan. Samalla lailla siis kaikki neljä ovea tuli läpikäytyä. Etu- ja takapuolelta irroittelin vielä purkurien kannakkeet.

Sekalaisen osien purkua
8.9.2014 pääsin taasen jatkamaan purkuhommia. Ovien ikkunoiden alla olevat kromilistat irtosivat melko helposti kun vaan muisti, että ne ovat päistään kiinnitetty ruuveilla. Ruuvit löytyivät oven sisäpuolelta kumitiivisteiden alta. Aiemmasta kokemuksesta oli kerrankin hyötyä ja listat irtosivat ehjinä. Eri asia sitten on saako niitä puhdistettua joskus sellaisiksi, että kehtaa takaisin paikalleen laittaa? Seuraavaksi aloittelin rästihommia. Rälläkkä esille ja ruostuneiden ruuvien irroitteluun. Aloitus oikean takavalon pohjasta. Lokasuojan puolella oli tilaa rälläkälle ja siellä nopea irrotus. Toivottavasti alustamassa ei kipinöistä huolimattaq ryhtynyt kytemään? Sitten oikean etuvilkun kimppuun. Vaati ensin eturenkaan irrotuksen. Hyvin sielläkin oli tilaa rälläköidä, alempi ruuvi ensin ja ylempi sitten. Molemmista ruuveista tippui kuuma palanen ja tietysti suoraan takapuoleni alle. Onneksi ei suurempaa vahinkoa kuin punottava nahka.
Vasemman eturenkaan puolella tarkistin renkaan irrotuksen jälkeen saisinko antennin irroitettua. Liitosjohto oli kuitenkin sen verran kovasti kiinni, että päätin luopua irrotuksesta. Jääkööt antentti roikkumaan lokasuojan sisäpuolelle, eiköhän se siellä säily ehjänä?
Illan päätteksi sitten innostuin vielä pakoputken kanssa touhuamaan. Melko suuri epäilykseni putken irroittamiseksi pakosarjasta osoittautui turhaksi. Putken laipan kolme mutteria aukesi melko helposti, liekö aiemmalla crc- suihkuttelulla ollut osuutta asiaan? Seuraavaksi rintapellissä olevan kiinnitystuen kimppuun. Se olikin illan hankalin irrotettava ahtaan tilan vuoksi. Mutta pitkällä räikänvarrella ja nivelellä hylsyn takana pikkuhiljaa pultti avautui. Oikean etuoven alapuolla suurinpiirtein oli yksi kumikannake, joka avautui helposti. Kumikannake tosi oli ajansaatossa repeytynyt melko pahasti, joten semmoisen pitää jostain hankkia. Äänenvaimentimen edessä auton takaosassa oli vastaava kiinnike ja samoin äänenvaimentimen jälkeen. Molemmat avautuivat helposti. Kokonaisen pakoputken ulosveto osoittautui sitten hieman haastavaksi, koska rintapellin kiinnike pisti vastaan eikä putkea saanut sopivasti kääntymään. Piti vielä kerran tunkilla nostaa oikeaa etupyörää sekä avata kiinnitys laipan mutteri ennen kuin sain "madon" vedettyä esiin auton alta. Aika ruosteinen putki on, mutta päällisin puolin ehjä. Myöhemmin putki kiillotukseen ja uudelleen maalaukseen.

Mato (pakoputki) irrotettuna

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti