Eilen löytyi pitkästä aikaa yhteinen
hetki konemestarin kanssa ja jatkoimme mersun jarruremonttia. Aluksi liitettiin
uudet hihnat jarrukenkiin niittaamalla. Jarrukenkiin piti porata 4 mm reiät,
koska aiemmat hihnat oli kiinnitetty liimalla. Niittausta varten tehtiin pieni
teline puusta, johon upotettiin pultti. Pultin päätä vasten voitiin niitti
tukea ja vasaralla hakkaamalla niitti kiinnitettiin paikoilleen. Muutama tunti
siinä konemestarilla kului neljän jarrukengän korjaamisessa.
Konemesteri niittaushommissa |
Itse asentelin hehkutus/käynnistyslaitetta paikoilleen virtalukon
vieressä. Kuten niin monta kertaa aiemmin elämässäni totesin, että tämähän
purettava ja koottava uudelleen. Laite ei mahtunut paikoilleen, koska virtajohdot
asettuivat väärälle puolelle. Joten jouduin avaamaan laitteen virtajohdot ja
kääntämään laitteen asennustelineessä toisinpäin. Asennuksen jälkeen kokeiltiin
laittaa moottori käyntiin. Hienosti se taasen kävinkin.
Oikean puolen etujarrusylinterit olivat täysin jumissa
vaikka niitä oli lioteltu öljyssä ja CRC:ssä aiemmin. Jouduttiin käyttämään
puhalluslamppua pitkään, että saatiin kohde lämpiämään kunnolla. Lämmityksen
jälkeen ruuvimeisselillä pyöriteltiin mäntää sylinterissä ja pikkuhiljaa se
alkoi liikkua. Mäntä ja jarrunestettä vasten toimiva kumi saatiin sitten pois
sylinteristä. Sama homma myös toiselle sylinterille. Lisäksi myös ilmausruuvin
irrotus vaati pitkää lämmitystä ja lukkopihtejä toisella jarrusylinterillä.
Lopuksi avattiin vasemman etupyörän jarrurumpu ja
irrotettiin jarrusylinterit. Kyseiset sylinterit jäivät sitten odottamaan
seuraavaa kertaa ja vastaavaa irrotushommaa kuin aiemmin kuvattiin.
Jarrusylinterien irrotusta |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti