2012-12-13

Jarruremonttia


Eilen löytyi pitkästä aikaa yhteinen hetki konemestarin kanssa ja jatkoimme mersun jarruremonttia. Aluksi liitettiin uudet hihnat jarrukenkiin niittaamalla. Jarrukenkiin piti porata 4 mm reiät, koska aiemmat hihnat oli kiinnitetty liimalla. Niittausta varten tehtiin pieni teline puusta, johon upotettiin pultti. Pultin päätä vasten voitiin niitti tukea ja vasaralla hakkaamalla niitti kiinnitettiin paikoilleen. Muutama tunti siinä konemestarilla kului neljän jarrukengän korjaamisessa.
Konemesteri niittaushommissa
Itse asentelin hehkutus/käynnistyslaitetta paikoilleen virtalukon vieressä. Kuten niin monta kertaa aiemmin elämässäni totesin, että tämähän purettava ja koottava uudelleen. Laite ei mahtunut paikoilleen, koska virtajohdot asettuivat väärälle puolelle. Joten jouduin avaamaan laitteen virtajohdot ja kääntämään laitteen asennustelineessä toisinpäin. Asennuksen jälkeen kokeiltiin laittaa moottori käyntiin. Hienosti se taasen kävinkin.

Oikean puolen etujarrusylinterit olivat täysin jumissa vaikka niitä oli lioteltu öljyssä ja CRC:ssä aiemmin. Jouduttiin käyttämään puhalluslamppua pitkään, että saatiin kohde lämpiämään kunnolla. Lämmityksen jälkeen ruuvimeisselillä pyöriteltiin mäntää sylinterissä ja pikkuhiljaa se alkoi liikkua. Mäntä ja jarrunestettä vasten toimiva kumi saatiin sitten pois sylinteristä. Sama homma myös toiselle sylinterille. Lisäksi myös ilmausruuvin irrotus vaati pitkää lämmitystä ja lukkopihtejä toisella jarrusylinterillä.

Lopuksi avattiin vasemman etupyörän jarrurumpu ja irrotettiin jarrusylinterit. Kyseiset sylinterit jäivät sitten odottamaan seuraavaa kertaa ja vastaavaa irrotushommaa kuin aiemmin kuvattiin.
Jarrusylinterien irrotusta
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti