2012-12-31

Jarruremontti jatkuu


Tapanina lähdin mökille esivalmistelemaan seuraavan päivän projekti-iltaa. Irrottelin neljästä jarrukengästä hihnat katkaisemalla niitit. Kyseisistä kengistä tulisi sitten aikanaan takajarruihin osat.

Seuraavana iltana lähdettiin konemestarin kanssa mökille projektia jatkamaan. Aluksi vasemman etujarrun jarrusylinterien männät avattiin. Seuraavaksi availtiin takajarrujen vastaavat osat, homma oli helpompaa, kun olin jarrurummut availlut jo aiemmin. Ihmeen hyvin jarruputket- ja sylinterit avautuivat. Samoin takajarrujen männät saatiin auki kuumentamalla ja öljyllä. Ilmausruuvit olivat kyllä tosi tiukassa, mutta hyvin nekin saatiin auki kuumentamalla ja lukkopihdeillä. Takajarruihin minulta löytyi aiemmin ostetut varaosat, jotka sitten päätettiin asentaa vanhojen tilalle aikanaan. Jarrusysteemien asennus jäi odottamaan jarrukumien hankintaa ja sylinteriensisäpintojen hiontaa. Lopuksi konemestari kiinnitti uudet jarruhihnat jarrukenkiin.

Perjantaina tulin taasen mökille viettämään viikonloppua. Töiden jälkeen hain jarrukumeja KL-varasosista ja Helmisen Autovaraosaliikkeestä. Jälkimmäisestä löytyi myös uusia ilmausruuveja. Viikon lopun aikana puhdistin ja maalailin pohjamaalilla oikean etujarrun sekä takajarrujen ”satulat”. Kokeilin myös hiekkapuhaltaa yhden vanteen. Alun vaikeuksien jälkeen sain sen aikahyvin puhdistettua. Kompressori hieman temppuili, varoventtiili ei sulkeutunut aluksi oikein ja kone kävi pitkään. Jonkin ajan kuluttua sekin alkoi toimimaan normaalisti. Puhallushiekka ei myöskään meinannut kulkea putkessa, taisi olla hieman kostunut kylmässä tallissa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti