Tapanina lähdin mökille
esivalmistelemaan seuraavan päivän projekti-iltaa. Irrottelin neljästä
jarrukengästä hihnat katkaisemalla niitit. Kyseisistä kengistä tulisi sitten
aikanaan takajarruihin osat.
Seuraavana iltana lähdettiin konemestarin kanssa mökille
projektia jatkamaan. Aluksi vasemman etujarrun jarrusylinterien
männät avattiin. Seuraavaksi availtiin takajarrujen vastaavat osat, homma oli helpompaa,
kun olin jarrurummut availlut jo aiemmin. Ihmeen hyvin jarruputket- ja sylinterit
avautuivat. Samoin takajarrujen männät saatiin auki kuumentamalla ja öljyllä.
Ilmausruuvit olivat kyllä tosi tiukassa, mutta hyvin nekin saatiin auki
kuumentamalla ja lukkopihdeillä. Takajarruihin minulta löytyi aiemmin ostetut
varaosat, jotka sitten päätettiin asentaa vanhojen tilalle aikanaan.
Jarrusysteemien asennus jäi odottamaan jarrukumien hankintaa ja sylinteriensisäpintojen
hiontaa. Lopuksi konemestari kiinnitti uudet jarruhihnat jarrukenkiin.
Perjantaina tulin taasen mökille viettämään viikonloppua. Töiden
jälkeen hain jarrukumeja KL-varasosista ja Helmisen Autovaraosaliikkeestä.
Jälkimmäisestä löytyi myös uusia ilmausruuveja. Viikon lopun aikana puhdistin
ja maalailin pohjamaalilla oikean etujarrun sekä takajarrujen ”satulat”.
Kokeilin myös hiekkapuhaltaa yhden vanteen. Alun vaikeuksien jälkeen sain sen
aikahyvin puhdistettua. Kompressori hieman temppuili, varoventtiili ei
sulkeutunut aluksi oikein ja kone kävi pitkään. Jonkin ajan kuluttua sekin
alkoi toimimaan normaalisti. Puhallushiekka ei myöskään meinannut kulkea
putkessa, taisi olla hieman kostunut kylmässä tallissa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti