2013-02-22

Käsijarruvaijeri


Eilen ilta taasen vietettiin konemestarin kanssa remonttihommissa. Hain hänet kotoa Lempäälästä ja ajelimme sitten Kangasalalle hakemaan takajarrurummut sorvaamosta. Kaverini oli ne vienyt sinne aiemmin, joten rummut löytyivät valmiina. Sitten suuntasimme mökille tallihommiin

Takajarrurumpujen sovittelussa paikoilleen ilmeni edelleen ongelmia, jotka johtuivat ilmeisesti käsijarruvaijerin jumiutumisesta. Joten oikean takajarrun osat sitten purettiin pois ja ryhdyttiin käsijarruvaijerin virkistykseen. CRC ja tippakannun öljy vaijeriputkeen sekä lukuisat käsijarruvivun vedot ohjaamossa tuottivat sittenkin tulosta, vaijeri liikkui paremmin. Käsijarruvaijerin toista päätä ei voitu avata, koska joku edellinen remonttimies oli hitsannut koko kardaanitunnelin umpeen. Jarrumekanismin uudelleen kasaus (pura ja kokoa tuntui jotenkin tutulta) ja rummun sovittelu onnistui hyvin. Ja sama touhu toteutettiin myös toisella puolella. Koska auton molemmat takapyörät olivat ilmassa, laitettiin mersu hetkeksi käyntiin ja konemestari laittoi vaihdetta silmään. Tosi turvallisen näköistä puuhaa. Savun keskellä seurailin sitten renkaiden pyörimistä, hyvin tuntui pyörivän eivätkä jarrut kuumenneet. Joten takajarrut olisivat nyt kunnossa näillä näkymin.

Vielä ehdittiin asennella vasemman etujarrun kengät paikoilleen. Jarrujen jouset (kaksi) olivat niin kireitä, että oli pakko avata pyörän laakerointi jousien asennuksen ajaksi. Samalla sain oppia, kuinka pyörän laakerointi kiristetään oikeaoppisesti. Jarrurummun hionta jäi sitten minun hommaksi seuraavalle kerralle.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti