Pitkästä aikaa sain aikaiseksi jatkaa jarruremonttia yhdessä
konemestarin kanssa. Kuluvalla viikolla käytiin tallilla hommissa kahtena
iltana. Olin hankkinut sopivaa jarrurasvaa, joten etujarrusylinterit voitiin
kasata ja kiinnittää paikoilleen. Samalla liitettiin jarruputket paikoilleen.
Jarrukenkiä ei vielä laitettu paikoilleen. Sen sijaan jatkettiin vasemman
takajarrun kimpussa. Takajarruihin oli tarkoitus asentaa isommat jarrurummut ja
niiden sovittamisessa olikin sitten hommaa. Jarrujen takana olevaa laippaa piti
hieman hioa, jotta rumpu mahtuisi paikoilleen. Lopulta rumpu tuntui pyörivän
oikein paikoillaan, joten lopeteltiin hommat siltä iltaa.
Seuraavana iltana hiottiin oikean takapyörän laippa
vastaavasti. Seuraavaksi katkaistiin vanha jarruletku ja asennettiin uusi
paikoilleen. Kovin oli hankala paikka laitella letkua paikoilleen. Laippaan
kiinnitettiin Saksasta ostamani, huollettu jarrusylinteri sekä kiinnitettiin
jarruputket. Jarrujen säätömutterit (kaksi) olivat ruostuneet aikojen saatossa
melkoisesti. Ne avattiin kuumentamalla ja voitelemalla öljyllä. Sen jälkeen
ryhdyttiin asettelemaan jarrukenkiä paikoilleen. Asennuksen aikana oli
vaikeuksia saada rumpu pyörimään oikein. Muistin aiemmasta kokemuksesta, että
jarrukenkien kiinnitysjärjestys alaosasta vaikuttaa rummun asetteluun. Siispä
purettiin asettelu ja vaihdettiin kenkien kiinnitys siten, että takana oleva
kenkä asetetaan alemmaksi kiinnityskohdassa. Näytti tepsivän ongelmaan.
Päätettiin kuitenkin sitten, että takajarrurummun pintaa sorvataan 1 mm pois koneistamolla.
Siis asennettiin rengas paikoilleen ilman jarrurumpua. Seuraavaksi sitten
asennettiin vastaavat jarruosat vasempaan takapyörään. Jarruletkun vaihto
teetätti tälläkin puolella hommia. Vanhat letkut olivat täysin tukossa, kuten
aiemmin todettiin etujarruissa. Vasemman puolen asennuksen aikana tuli sitten
ongelmaksi, että jarrukengät eivät kääntyneet riittävästi nollausasennossa eikä
rumpu mahtunut paikoilleen. Muutaman purku- ja kasausyrityksen jälkeen
havaittiin, että käsijarrun vaijeri veti jarruja auki. Joten piti sitäkin
hieman virkistellä asennuksen yhteydessä. Eipä sitten muuta sinä iltana
jaksettu, joten kotiin lähtö oli edessä.
Myös muutamia osia sain hankittua tammi- helmikuun aikana. Takakahvat tulivat hyvässä kunnossa kromattuna takaisin Kalliokorven Raunolta Noormarkusta ja Visasen Leolta Porista sain hankittua kumimatot eteen molempiin ponttoonimersuihin.
Myös muutamia osia sain hankittua tammi- helmikuun aikana. Takakahvat tulivat hyvässä kunnossa kromattuna takaisin Kalliokorven Raunolta Noormarkusta ja Visasen Leolta Porista sain hankittua kumimatot eteen molempiin ponttoonimersuihin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti