2013-02-14

Jarruremontti jatkuu 3


Pitkästä aikaa sain aikaiseksi jatkaa jarruremonttia yhdessä konemestarin kanssa. Kuluvalla viikolla käytiin tallilla hommissa kahtena iltana. Olin hankkinut sopivaa jarrurasvaa, joten etujarrusylinterit voitiin kasata ja kiinnittää paikoilleen. Samalla liitettiin jarruputket paikoilleen. Jarrukenkiä ei vielä laitettu paikoilleen. Sen sijaan jatkettiin vasemman takajarrun kimpussa. Takajarruihin oli tarkoitus asentaa isommat jarrurummut ja niiden sovittamisessa olikin sitten hommaa. Jarrujen takana olevaa laippaa piti hieman hioa, jotta rumpu mahtuisi paikoilleen. Lopulta rumpu tuntui pyörivän oikein paikoillaan, joten lopeteltiin hommat siltä iltaa.

Seuraavana iltana hiottiin oikean takapyörän laippa vastaavasti. Seuraavaksi katkaistiin vanha jarruletku ja asennettiin uusi paikoilleen. Kovin oli hankala paikka laitella letkua paikoilleen. Laippaan kiinnitettiin Saksasta ostamani, huollettu jarrusylinteri sekä kiinnitettiin jarruputket. Jarrujen säätömutterit (kaksi) olivat ruostuneet aikojen saatossa melkoisesti. Ne avattiin kuumentamalla ja voitelemalla öljyllä. Sen jälkeen ryhdyttiin asettelemaan jarrukenkiä paikoilleen. Asennuksen aikana oli vaikeuksia saada rumpu pyörimään oikein. Muistin aiemmasta kokemuksesta, että jarrukenkien kiinnitysjärjestys alaosasta vaikuttaa rummun asetteluun. Siispä purettiin asettelu ja vaihdettiin kenkien kiinnitys siten, että takana oleva kenkä asetetaan alemmaksi kiinnityskohdassa. Näytti tepsivän ongelmaan. Päätettiin kuitenkin sitten, että takajarrurummun pintaa sorvataan 1 mm pois koneistamolla. Siis asennettiin rengas paikoilleen ilman jarrurumpua. Seuraavaksi sitten asennettiin vastaavat jarruosat vasempaan takapyörään. Jarruletkun vaihto teetätti tälläkin puolella hommia. Vanhat letkut olivat täysin tukossa, kuten aiemmin todettiin etujarruissa. Vasemman puolen asennuksen aikana tuli sitten ongelmaksi, että jarrukengät eivät kääntyneet riittävästi nollausasennossa eikä rumpu mahtunut paikoilleen. Muutaman purku- ja kasausyrityksen jälkeen havaittiin, että käsijarrun vaijeri veti jarruja auki. Joten piti sitäkin hieman virkistellä asennuksen yhteydessä. Eipä sitten muuta sinä iltana jaksettu, joten kotiin lähtö oli edessä.

Myös muutamia osia sain hankittua tammi- helmikuun aikana. Takakahvat tulivat hyvässä kunnossa kromattuna takaisin Kalliokorven Raunolta Noormarkusta ja Visasen Leolta Porista sain hankittua kumimatot eteen molempiin ponttoonimersuihin.

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti