2012-11-03

Rivipumppu ja takajarrut

Mökille tultiin perjantai-iltana saunomaan ja järvessä uimaan. Hrrrrrrr vesi oli raikasta. Jäätiin sitten vielä yöksikin. Seuraavana aamuna ehdin hetken tallissa touhuta mersun kanssa. Aluksi availin polttoaineen rivipumpun öljyntäyttökorkin ja lisäsin muutaman desin öljyä reiästä. En ihan tarkkaan muistanut, mistä liika öljy tulisi ulos, joten en enempää uskaltanut lisätä tällä kertaa. Voitelu taisi kuitenkin olla sinnekin tarpeen 20 vuoden seisoskelun jälkeen? Jos sitten paremmin masiina saataisiin käyntiin myöhemmin. Odottelen yhä yhtä kaveriani paikalle, joka on minulla aiemminkin ollut "konemestarina". Tämän koneen kanssa kun ei ole mitään kiirettä käynnistellä.
Nuolen kärjen kohdalta löytyi rivipumpun täyttökorkki
Sitten jatkoin jarrurumpujen irrottelua. Vasen takapyörä kohteena ensin. Kyseinen rumpu olikin hieman saanut "siipeensä" mersun siirron aikana. Pyörän irrotuksen jälkeen laitoin rumpuun kiinni kolme 8 mm pulttia ja suihkuttelin CRC:tä satulan takana oleviin pultteihin. Pultteja vuorotellen kiristelemällä rumpu irtosi melko vaivattomasti. Päällisin puolin jarruhihnat ja kengät olivat kunnossa, rumpu oli halkeillut ruostumisen vuoksi reunoistaan muutamasta kohdasta. Joten se ainakin menee vaihtoon. Jarrusylinteri (kaksitoiminen) oli aika vinossa toista kenkää kohti, koska kiinnityspultti oli aikojen kuluessa pudonnut satulan takaa. En yrittänytkään liikutella jarrumäntiä, vaan kiinnitin renkaan takaisin paikoilleen ja siirryin toiselle puolelle autoa. Hyvin irtosi sielläkin rumpu aiemmin kuvatulla tekniikalla ja päällisin puolin rummun alta löytyi melko siisti jarrumekanisni. CRC:tä sinnekin suihkuttelun eripuolille ja laitoin renkaan takaisin paikoileen. Ja sitten pitikin lähteä takaisin kaupunkiin muihin menoihin.


Jarrurummun irrottelua pulttien avulla

Vasemmalla ylhäällä sylinteri on työntänyt jarrukenkää aika vinossa asennossa. Sylinterin pultti irti takaa






1 kommentti: