Töiden jälkeen piti lähteä kahdessa eri postissa käymään. Pääpostista hain tilaamani ratin ja Koivistonkylän postista hain ilmanohjaimet auton nokalle. Hyvä kun tulivat perille, mutta aikaa postikäynneillä kului. Sitten ajelin kaverin luo Lempäälään ja lähdimme yhdessä ajelemaan mökille räntäsateisessa kelissä.
Perillä kannoin tavarat ja työkalut talliin ja konemestari ryhtyi tutkimaan autoa. Aluksi vaihdettiin polttoainesuodatin ja kytkettiin polttoainekanisteri käsipumpun liittimeen letkulla. Näin sitten ohitettiin tankki, jonka sisällön laadusta ei ole takeita monen vuoden seisomisen jälkeen. Polttoainejärjestelmän ilmauksen jälkeen laitoimme akun paikoilleen ja ryhdyimme käynnistämään moottoria. Moottori hyrähtikin helposti käyntiin, mutta sitä ei voitu pitää käynnissä, koska hehkutus ei kytkeytynyt pois päältä. Muutaman kerran toistettiin käynnistys, mutta sama tulos molemmilla kerroilla, hehku jäi päälle. Hehkussa oli siis jotain vikaa. Siispä sitten hehkusysteemi irti kojelaudasta ja tutustuttiin kyseisen laitteen sielunelämään. Mitään selkeää vikaa ei löydetty, ehkä sisällä oleva jousi saattoi hieman olla liian löysä. Ehkä johtojen kytkennät olivat väärin tai jokin eriste ei pitänyt laitteen sisällä. Jäi homma selvitettäväksi tulevaisuuteen.
Sitten ehdittiin vielä purkaa oikean etupyörän jarruista sylinterit ja hieman tutkittiin niitäkin. Konemestarilla oli vastaavia sylintereitä mukana, joten eiköhän niistä jotkin saada toimimaan myöhemmin. Ilta kului nopeasti, joten eipä sitten paljon muuta ehditty tekemään. Konemestari tuumasi, että auto on melko hyvä projekti ja se saadaan varmasti ensi kesänä katsastettua. Sehän olisikin tosi mukavaa, kun omistajan kanssa ajeltaisiin kahdella samanlaisella autovanhuksella peräkkäin vaikka Mustaanlahteen mobilistien keskiviikkotapaamiseen? Kuvia en nyt muistanut ottaa, koska minulla oli hieman kiire konemestarin apulaisena.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti