2016-08-08

Telinettä ja vaihdelaatikkoa

Tervehdys taasen. Mersutouhuissa on parhaillaan taas menetelmänkehitysvaihe menossa eli toisinsanoen auton korjaus on pysähdyksissä. Kun tuo hitsaus ja rälläköinti ei ole kovin toivottavaa tallissa, päätin kehitellä uuden telineen, jolla autoa voi siirtää ulos ja sisään työvaiheen mukaan. Kehityshomma on tosiaan vaiheessa, joten sen onnistumisesta ei ole takeita, enkä sen vuoksi ole ottanut kuviakaan vielä. Ajatuksena olisi kehitellä liikuteltava teline, jonka päällä auto olisi kokonaan. Myös keinupukki olisi saatava sen päällä pysymään, jolloin autoa voisi nostella tarpeen mukaan. Telineestä taitaa tulla vaan niin painava, että alla olevien pyörien kestävyys on epävarmaa ja siirtely pitää tehdä varmaankin jolakin muulla kuin lihasvoimalla (mönkijä?). Joten rautakaupassa saa vielä käydä jonkun kerran. Mutta ainakin sähköhitsillä on nyt tullut harjoiteltua mukavasti. Sitten myöhemmin pääsee migillä autoa hitsailemaan. Siihenkin lainasin kaverilta isomman laitteen.

Tänä aamuna sain aikaiseksi vaihdelaatikon irrotuksen. Se olikin minulle aivan uutta puuhaa. Vaihde- ja kytkinvivut irtosivat hyvin. Vaihdelaatikon kyljessä oikealla oleva tukilevy oli hieman hankalampi irootettava, mutta sopivilla työkaluilla sekin touhu onnistui. Sitten joutui tunkilla vaihdelaatikkoa tukemaan, kun takana oleva tukilevy ja joustinkumi piti irrottaa. Joustinkumi oli ihan risainen, joten siihen pitää uusi osa hankkia. Edm osien poiston jälkeen pääsin irrottamaan kardaaniakselin kolme pulttia ja vaihdelaatikko laskeutui lattialle rysähtäen. Onneksi oli vähän pehmusteita lattialla. Lopuksi sitten irrotin nopeusmittarin vaijerin, kun sen kanssa oli hieman epäselvää, kuinka irtoaa?

Vaihdelaatikko, sivutuki ja takatuki+joustin

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti